e-ΚΠγ

Βρίσκεστε εδώ: Home ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Συχνές ερωτήσεις

ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ - ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ

Πληροφορίες για την προετοιμασία των μαθητών που επιθυμούν να συμμετέχουν σε εξετάσεις αξιολόγησης.

Κατά την εξέταση αξιολόγησης ελέγχονται οι ικανότητες «κατανόησης» γραπτού και προφορικού λόγου. Δηλαδή ο εξεταζόμενος καλείται να μελετήσει κείμενα ή να ακούσει ηχητικά μηνύματα και να απαντήσει σε ερωτήματα. Τα κείμενα παρουσιάζονται στην οθόνη του υπολογιστή ενώ τα ηχητικά μηνύματα τα ακούει από τα ακουστικά που φορά.

Ο έλεγχος ικανοτήτων «κατανόησης» γραπτού και προφορικού λόγου πραγματοποιείται με αντίστοιχο τρόπο όπως και στις συμβατικές εξετάσεις. Η κύρια διαφορά εντοπίζεται στο μέσο που καλείται να αξιοποιήσει ο εξεταζόμενος, δηλαδή τον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Στις συμβατικές εξετάσεις ο εξεταζόμενος καλείται να μελετήσει τυπωμένα κείμενα και να ακούσει ηχητικά μηνύματα από τα ηχεία του εξεταστικού κέντρου προκειμένου να απαντήσει γράφοντας τις απαντήσεις. Στην ψηφιακή εκδοχή ο εξεταζόμενος καλείται να αξιοποιήσει την οθόνη του υπολογιστή και να ακούσει ηχητικά μηνύματα από ατομικά ακουστικά προκειμένου να πληκτρολογήσει ή να επιλέξει τις απαντήσεις χρησιμοποιώντας το πληκτρολόγιο ή το ποντίκι, ανάλογα με τον τύπο του ερωτήματος.

Η αξιοποίηση ηλεκτρονικού υπολογιστή δίνει επιπλέον δυνατότητες, όπως είναι η εξατομίκευση της εξέτασης και η διαβάθμισή της ώστε να προσαρμόζεται στο επίπεδο ικανοτήτων καθενός εξεταζόμενου.

Κάθε τεστ αξιολόγησης για τον έλεγχο ικανοτήτων κατανόησης γραπτού και προφορικού λόγου, αφορά σε μια γλώσσα και περιλαμβάνει ένα πλήρες σύνολο ερωτημάτων για κάθε επίπεδο γλωσσομάθειας από τα έξι (6) που υποστηρίζονται (Α1, Α2, Β1, Β2, Γ1, Γ2). Τα ερωτήματα είναι δομημένα σε δοκιμασίες, δηλαδή μικρές αυτόνομες ενότητες που εστιάζουν σε κείμενα ή ηχητικά μηνύματα που καλείται ο εξεταζόμενος να μελετήσει – ακούσει προκειμένου να απαντήσει στα ερωτήματα που τίθενται.

Ο εξεταζόμενος ανάλογα με την επίδοσή του λαμβάνει ερωτήματα που αντιστοιχούν στο επίπεδο των ικανοτήτων του και όσο εξελίσσεται η διαδικασία κατά περίπτωση λαμβάνει δοκιμασίες αυξημένης ή μειωμένης δυσκολίας.

Δοκιμασία αξιολόγησης είναι μια αυτόνομη ενότητα πέντε (5) ερωτημάτων στα οποία καλείται να απαντήσει ο εξεταζόμενος αφού μελετήσει κείμενα ή ακούσει ηχητικά μηνύματα. Τα ερωτήματα σε κάθε δοκιμασία ανήκουν σε ένα τύπο και μόνο.

Οι τύποι ερωτημάτων για τον έλεγχο ικανοτήτων κατανόησης γραπτού και προφορικού λόγου είναι: α) απλής επιλογής (μία από τρεις διαθέσιμες επιλογές), β) αντιστοίχισης, γ) συμπλήρωσης κενών με επιλογή από διαθέσιμες προτάσεις συμπλήρωσης και δ) συμπλήρωσης κενών με βάση τα συμφραζόμενα, όπου ο εξεταζόμενος καλείται να πληκτρολογήσει την απάντησή του.

Το πλήθος των ερωτημάτων για κάθε επίπεδο γλωσσομάθειας αντιστοιχεί στον έλεγχο ικανοτήτων κατανόησης γραπτού και προφορικού λόγου του επιπέδου αυτού.

Κάθε τεστ αξιολόγησης στα επίπεδα Α1, Α2 και Β1 περιλαμβάνει από 45 ερωτήματα, ενώ στα επίπεδα Β2, Γ1 και Γ2 τα τεστ αξιολόγησης περιλαμβάνουν από 60 ερωτήματα.

Ο εξεταζόμενος ανάλογα με τις επιδόσεις του και προκειμένου να ολοκληρώσει την εξέταση αξιολόγησης θα πρέπει να επεξεργαστεί τα ερωτήματα ενός επιπέδου στο σύνολό τους. Αν η επίδοσή του παραμένει σταθερά εντός του επιπέδου, αυτή είναι η ελάχιστη προσπάθεια που απαιτείται. Αν η επίδοσή του παρουσιάζει διακυμάνσεις τότε θα κληθεί να απαντήσει σε περισσότερα ερωτήματα μέχρι να προσδιοριστεί το επίπεδο των ικανοτήτων του.

Κάθε τεστ αξιολόγησης για τον έλεγχο ικανοτήτων γραπτού και προφορικού λόγου περιλαμβάνει ερωτήματα τα οποία είναι δομημένα σε ομάδες των πέντε (5) και σε κάθε τέτοια ομάδα που ονομάζεται δοκιμασία τα ερωτήματα είναι του ίδιου τύπου.

Οι δοκιμασίες σχηματίζουν τριάδες. Επομένως κατά την εξέταση ο εξεταζόμενος λαμβάνει τριάδες δοκιμασιών τις οποίες καλείται να επεξεργαστεί μία προς μία και να απαντήσει στα ερωτήματα που αυτές περιέχουν.

Όσο επεξεργάζεται τα ερωτήματα δοκιμασιών που ανήκουν σε μια τριάδα, έχει τη δυνατότητα να επισκέπτεται όλες τις δοκιμασίες της συγκεκριμένης τριάδας χωρίς περιορισμούς.

Μόλις μεταβεί σε επόμενη τριάδα δοκιμασιών ο εξεταζόμενος παύει να έχει τη δυνατότητα επιστροφής στην προηγούμενή της.

Ο χρόνος της εξέτασης διαμορφώνεται ανάλογα με το επίπεδο δυσκολίας και τα στοιχεία που συνθέτουν το υλικό που κάθε φορά καλείται να μελετήσει ο εξεταζόμενος προκειμένου να απαντήσει στα ερωτήματα που τίθενται.

Κάθε τριάδα δοκιμασιών συνοδεύεται από διαθέσιμο χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο ο εξεταζόμενος θα πρέπει να ολοκληρώσει την επεξεργασία των ερωτημάτων που αυτές περιέχουν.

Ο χρόνος μετράται ηλεκτρονικά και ο εξεταζόμενος είναι πάντα ενήμερος για την εξέλιξή του, επομένως μπορεί να τον αξιοποιήσει όπως ο ίδιος επιθυμεί. Η ενημέρωση του εξεταζόμενου γίνεται με μόνιμη οπτική ένδειξη στο πάνω αριστερό τμήμα της οθόνης. (Επισκεφτείτε το υλικό εξοικείωσης με το περιβάλλον της εξέτασης εδώ)

Αν καταναλωθεί όλος ο διαθέσιμος χρόνος κατά την επεξεργασία μιας τριάδας δοκιμασιών, τότε ο εξεταζόμενος ενημερώνεται για τη λήξη του και την υποχρεωτική μετάβαση σε επόμενη τριάδα δοκιμασιών.

Δεν απαιτούνται ιδιαίτερες γνώσεις και ικανότητες στη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών. Αρκεί ο εξεταζόμενος να είναι εξοικειωμένος με το ποντίκι και το πληκτρολόγιο.

Επίσης η πληκτρολόγηση κειμένου, όπου απαιτείται, μπορεί εύκολα να γίνει και με το ποντίκι μέσω εικονικού πληκτρολογίου.

Η προετοιμασία για τη συμμετοχή στις εξετάσεις με το νέο σύστημα, δεν απαιτεί ιδιαίτερο κόπο. Εφόσον ο εξεταζόμενος διαθέτει τις απαιτούμενες ικανότητες στη γλώσσα που τον ενδιαφέρει και επιθυμεί να εξεταστεί, αρκεί να επισκεφτεί την πύλη ενημέρωσης και να δει εδώ το σχετικό υλικό εξοικείωσης.